Někdy na jaře tohoto roku jsem dostal chuť, zkusit vytvořit v 3D Crafteru nějaký složitější model. Jednak proto, abych si vyzkoušel možnosti tvorby v tomto modelovacím programu a pak také proto, abych zjistil jak to budu zvládat já sám. Protože se mi podařilo sehnat plánek standardního podvozku motorových lokomotiv vyráběných v lokomotivce ČKD v Praze Libni a používaných pod několika typy těchto lokomotiv, padla volba právě na něj.
Nejprve jsem si musel převést nárys, bokorys a půdorys plánku do elektronické podoby. Pak bylo potřeba jednotlivé části plánku proporcielně srovnat s okótovanými rozměry, aby bylo možné díly bez rozměrů modelovat dle jednotlivých pohledů. Zde jsou trochu problémy neboť autoři dokumentace při vší vůli nemají u některých součástí rozměry na jednotlivých částech stejně rozměrově velké. Ale naštěstí se to netýká zásadních dílů a s těmi ostatními si s trochou představivosti lze poradit.
Pak následovaly trakční motory s kryty převodů a měchy pro přívod vzduchu chlazení trakčního motoru. Vymodeloval jsem jeden trakční motor a ten druhý zkopíroval a otočil.
Dále jsem pokračoval modelováním rámu podvozku s několika drobnějšími díly. Rám jsem nedělal jako celek ale stavěl jsem vlastně jednu čtvrtinu rámu včetně drobností na této části rámu umístěných. Pak jsem vše zkopíroval a patřičně převrátil a spojil s původní částí do jednoho celku. Tím vznikl jeden bok rámu. Druhý bok byl vytvořen zase pomocí kopírování a nakonec byl přidán střední trámec.
Kývačku s krytem ložiska nápravy, pružinou a polovinou tlumiče stačilo vytvořit taktéž jednu a další zhotovit kopírováním.
Pak přišly na řadu vrchní část tlumiče, jeho úchyty a úchyty táhel brzdy, stavící šroub předpětí pružin primárního vypružení podvozku a horní sedlo pružiny. Vše v jednou provedení patřičně rozkopírováno.
Dále jsem pokračoval sendvičovýma koláčema sekundárního vypružení, brzdovým válcem a bočním dorazem podvozku. Tyto díly stačilo kopírovat jen jednou.
Nakonec chybělo dodělat táhla a tyčový brzdového systému včetně držáku (botek) zdrží a dvou zdrží (brzdové špalíky). Tyto díly se musely nakopírovat pro každé kolo zvlášť.
Tím byla stavba podvozku hotová. To je však pouze jedna část vlastní stavby, možná i ta lehčí, protože bude ještě potřeba vše otexturovat a to bude pro mne dost náročná práce na kterou se zatím moc netěším.






