Na internetu poprvé publikováno dne 15.8.2008.
Proč jsem si vybral právě tuto trať? Za prvé proto, že vede kousek od mého bydliště a tudíž si ji můžu prohlédnout pěkně z blízka. Za druhé proto, že je to poměrně krátká trať (měří cca 10 km) a tak bych měl mít více šancí tuto podhorskou trať dodělat a nepřijít o další iluze. Základní kámen jsem položil ve výchozí stanici této trati a to v Trutnově hl.n. Vzhledem k tomu, že Rail Simulátor umí pracovat se stejnými geografickými daty 3D zemského povrchu věděl jsem dopředu jak bude terénní okolí této stanice vypadat a mohl jsem ihned začít pokládat první staniční kolej dle zjištěných zeměpisných souřadnic a nadmořské výšky stanice. Jako vytyčovací body jsem používal objekt cihlového továrního komínu a pak také objekt dřevěného telegrafního sloupu.
Proč jsem si vybral právě tuto trať? Za prvé proto, že vede kousek od mého bydliště a tudíž si ji můžu prohlédnout pěkně z blízka. Za druhé proto, že je to poměrně krátká trať (měří cca 10 km) a tak bych měl mít více šancí tuto podhorskou trať dodělat a nepřijít o další iluze. Základní kámen jsem položil ve výchozí stanici této trati a to v Trutnově hl.n. Vzhledem k tomu, že Rail Simulátor umí pracovat se stejnými geografickými daty 3D zemského povrchu věděl jsem dopředu jak bude terénní okolí této stanice vypadat a mohl jsem ihned začít pokládat první staniční kolej dle zjištěných zeměpisných souřadnic a nadmořské výšky stanice. Jako vytyčovací body jsem používal objekt cihlového továrního komínu a pak také objekt dřevěného telegrafního sloupu.
Stavbu jsem zahájil v listopadu 2007. Určitým problémem v RS při pokládání první koleje je "trefení" přesného směru od jednoho vytyčeného bodu ke druhému. Klasicky pomocí směrové šipky nově pokládané koleje to snad ani nejde, neboť se směr nemění plynule ale po skocích (asi po 1°) a takto se trefit na 1 km vzdálený druhý bod je takřka nemožné. Podařilo se mi to takto: výchozím bodem jsem položil obloukovou kolej tak, aby právě z toho výchozího bodu bylo možno vést tečnu k oblouku přibližně požadovaným směrem ke koncovému bodu. Poté jsem již metodou - pokus omyl posouval počátek přímé koleje po oblouku tak dlouho, dokud přímá kolej neprocházela stejně daleko od obou vytyčených bodů. A teď již stačilo smazat oblouk a posunout přímou kolej tak, aby procházela výchozím a koncovým bodem a bylo hotovo.
Trutnovskou hlavní stanici jsem tvořil poměrně dlouho. Jednak proto, že její kolejiště se nachází na třech různých sklonech a potom taky proto, že ještě nějakou dobu po začátku jsem neuměl vytvořit správně vypadající anglickou křižovatkovou výhybku. Nakonec jsem však s výsledkem celkem spokojen - na rozdíl od stanice vytvořené v MSTS mají koleje své správné délky, výhybky jsou na svých kilometrických pozicích a koleje mají správné sklony. Jediné co zatím není dokončeno je kolejiště depa a z něho navazující 7. a 9. staniční kolej. Ty budou dodělány až se poperu s vymodelováním, převedením budov depa do RS a jejich umístěním na své místo.
![]() |
| Stanice Trutnov hl.n. |
Při další stavbě a to již vlastní tratě mi hodně pomohl pomocný prográmek od Mikuldy, který umí po zkopírování souřadnic ze serveru www.mapy.cz přes schránku do programu vygenerovat data potřebná přímo pro RS za což mu touto cestou ještě jednou děkuji. Stavba tratě je pak velmi příjemná a jde vcelku od ruky. Musím zde zkonstatovat, že nástroje a způsoby konstrukce kolejí včetně výhybek je v RS ten nejlepší co jsem kdy vyzkoušel. Bohužel má však jeden velký a pro mě i zásadní nedostatek, který zde musím také uvést. Jedná se podle mne o nedomyšlený systém zadávání hodnot traťových rychlostí do vlastností kolejí při jejich tvorbě. Tento způsob pak neumožňuje vytvořit rozdílné traťové rychlosti pro oba směry pojížděné koleje což je potřeba například u nechráněných nepřehledných přejezdů.
Po nedlouhé době stavby tratě jsem dospěl k malé a stavebně nenáročné stanici Kalná Voda a po cca dalších 5-ti kilometrech do cílové stanice Svoboda nad Úpou. Stanice Svoboda n.Úp. má své jižní zhlaví v oblouku a zde jsem opět ocenil snadnou tvorbu obloukových výhybek v RS.
![]() |
| Stanice Kalná Voda. |
![]() |
| Stanice Svoboda nad Úpou. |
Nejprve jsem vše stavěl z defaultního kolejiva trati Hagen - Siegen. Výsledek práce můžete vidět zde a na dalších obrázcíxh. Po vydání nových československých kolejí z 3D profilu na 3D pražcích s 3D upevněním pány Dispečerem RS a Ivanem.ps jsem všechny koleje položil znovu. Jak trať během této nové pokládky vypadala je vidět zde a na dalších obrázcích.
To by bylo z vlastní stavby tratě a okolí zatím vše.
V současné době práce na této trati bohužel stagnují pro nedostatek času, který raději věnuji svému nově narozenému potomku a taky trochu z důvodu pronikání do tajů 3D modelování, texturování a exportování do RS. Věřím však, že se práce na této trati postupně zase rozeběhnou.



