sobota 28. ledna 2012

3D Canvas (3D Crafter)

Na internetu poprvé publikováno dne 12.3.2009.

Při stavění tratě jsou stavitelé hodně omezeni výběrem objektů ze základu hry což pro co nejvěrněji vymodelované okolí tratě je žalostně málo. V RailWorks navíc o český objekt v základu hry nezavadíte. Proto je stavitel odkázán na druhé (modeláře), kteří mu do tratě potřebné objekty vymodelují a nebo si musí objekty vymodelovat sám. Ještě může použít kombinaci obou způsobů což je můj případ. Řadu českých objektů - především vztahujících se ke kolejivu a návěstění vymodeloval Vlastik. A pomalu se objevují objekty použitelné do okolí tratí od řady dalších modelářů.Protože mi však některé z již hotových objektů nevyhovovali ať již použitou texturou či jejich funkčností rozhodl jsem se, že si vymodeluji své vlastní objekty.

Po tomto základním rozhodnutí jsem stál před problémem v čem si jako ty objekty vymodeluji. 3ds max je sice asi nejlepší program pro tuto činnost ale na to abych jej mohl legálně vlastnit mám hubené prasátko. A tak jsem se rozhlížel po něčem jiném. V úvahu přicházel Blender nebo 3D Canvas. Blender mi přešel poměrně dost složitý a nemá vyřešen export do RW což 3D Canvas zase má ale jen v placené verzi (cena je ale v porovnání s cenou 3ds max velmi malá). Rozhodnutí mi ulehčil Leoš Urban (Leonell) tím, že zpracoval a na diskuzním fóru zveřejnil jednoduchý obrázkový návod na stavbu objektu nakládací rampy v  3D Canvasu (za což mu tímto dodatečně děkuji) a též mě tímto směrem postrčily obrázky z tvorby Italského "kolegy" (giovanni71), který na nich demonstroval, že v 3D Canvasu jde postavit i docela pěkná vozidla. Po té co jsem zjistil, že moje prasátko přežije, když jej oberu o několik penízků na tento modelovací program bylo rozhodnuto. Koupil jsem si zde 3D Canvas Pro ve verzi 7.1.1.2 a postahoval a nainstaloval potřebné doplňky a plug-iny a začal se učit modelovat v tomto programu.

Několik dní před tím jsem zkoušel možnosti 3ds max v 30 denní zkušební verzi a tak mi ze začátku právě získané návyky trochu vadily. To ale netrvalo dlouho a ovládání programu (posun, přibližování a rotace objektu v aktivním okně) mi přestalo činit problémy ba právě naopak přišlo mi, že je vlastně jednodušší a přehlednější než v 3ds maxku. Postupem času jak jsem se stále více seznamoval s tímto programem a pročetl stále více návodů jsem si již troufl začít získávat zkušenosti na tvorbě mého prvního objektu do hry RW. Tím byl reléový přejezdový domek. pak následovaly kolejnice, pražce s uchycením kolejnic, štěrkové podloží a další a další objekty. V zásadě mohu říci, že se mi v tomto programu pracuje vcelku dobře a až na pár výjimek jsem na vážné nedostatky při stavbě těchto nenáročných modelů nenarazil.

K těm nedostatkům, jedním nedostatkem na mém PC s Windows XP je, že od verze 8.0 mi nejde vyrobit 3D objekt z 2D objektu protažením pomocí funkce extrude - Canvas hlásí chybu # 91 - Microsoft Windows 'Data Access Components je zastaralá a má se dát odstranit aktualizací instalace systému Windows XP Service Pack 2. Service pack 2 mám a tak netuším čím to. Druhou chybou o které vím je, že nejde cíleně nastavit opakování textury na větší ploše objektu. Canvas tu texturu sám nějak opakuje ale ne vždy tak, jak potřebuji já. Na tomto nedostatku se snad pracuje a měl by být odstraněn někdy v budoucnu.

Závěrem musím konstatovat, že jsem s tímto modelovacím programem doposud velmi spokojen, má export jak statických objektu tak i animovaných objektů do RW ale i do TRS a MSTS. Celkově mi přijde mnohem jednodušší než 3ds max ale zase určitě nemá všechny funkce z 3ds max. Toto ale nemohu to říci odpovědně protože jsem s 3ds max zas tolik nepracoval. Pro začátečnickou 3D tvorbu však plně dostačuje a je celkem i za rozumný peníz.

Do verze 8 se tento modelovací program jmenoval 3D Canvas. Od verze 9 je přejmenován na 3D Crafter.